Laatst aangepast:
Geborgde Werkwijze
Verantwoorde alcoholverkoop is voor Latertje.nl erg belangrijk, ook bij bezorging. Latertje.nl wil bij het bestellen van een maaltijd geen alcohol bezorgen aan jongeren onder de achttien jaar.
In dit document, de geborgde werkwijze, wordt omschreven hoe Latertje.nl invulling wordt gegeven aan verantwoorde verkoop op afstand. Met andere woorden, hoe de leeftijdgrens bij Latertje.nl wordt geborgd vanaf het moment van bestellen (telefonisch of online) tot en met het moment van levering. Hiermee wordt voldaan aan de in artikel 20A lid 1 sub b van de Alcoholwet gestelde eis dat men moet beschikken over een werkwijze waarmee wordt gewaarborgd dat de alcoholhoudende drank slechts wordt afgeleverd op het adres van de geadresseerde (of bij een distributiepunt) en dat de leeftijd van de persoon aan wie de alcoholhoudende drank wordt verstrekt wordt vastgesteld en dat deze werkwijze ook wordt gehanteerd.
Dit document is actueel en kan op elk moment worden opgevraagd. Het document wordt ten minste één keer per jaar geactualiseerd (n.a.v. een evaluatie) en bij iedere wijziging van de situatie. De geborgde werkwijze omschrijft:
- Hoe Latertje.nl, samen met eventuele ketenpartners (bezorgdiensten), de leeftijdsgrens bewaakt van bestelling van de maaltijd tot en met de bezorging;
- Hoe Latertje.nl ervoor zorgt dat de werkwijze duidelijke en helder kenbaar wordt gemaakt voor medewerkers, eigen bezorgers en/of anderen die werkzaam zijn onder de verantwoordelijkheid van Latertje.nl;
- Hoe Latertje.nl controleert op de juiste naleving van de geborgde werkwijze en hoe, naar aanleiding van evaluaties van de werkwijze, eventuele veranderingen worden doorgevoerd.
- Proces (conform artikel 5.2, lid 1 onder a en b van het Alcoholbesluit)
[Omschrijf hier de afspraken en processen die binnen jouw bedrijf gelden om te komen tot een goede naleving van de leeftijdsgrens bij verkoop van alcohol bij maaltijdbezorging. Met andere worden, beschrijf hoe je er in jouw bedrijf voor zorgt dat medewerkers, bezorgers en eventuele ketenpartners (bezorgdiensten) de leeftijdsgrens controleren bij bezorging en bestellers hiervan op de hoogte worden gesteld. Denk hierbij aan:]
Latertje.nl draagt er op meerdere manieren zorg voor dat de leeftijdsgrenzen bij bezorging wordt gehandhaafd. Op de eerste plaats zijn alle drie de betrokken vennoten, die tevens zorg dragen voor de verzending van de producten, zich er ter degen van bewust dat ze geen drank verkopen, dan wel afleveren, aan minderjarigen. De bezorgdienst controleert de leeftijd van de ontvanger bij de bezorging aan de hand van het identiteitsbewijs van de ontvanger, conform de afspraken die zijn neergelegd in de bezorgcontracten. Deze afspraken houden in dat altijd bij de afnemer van een bezorging gecontroleerd wordt op diens identiteitsbewijs. Hiervan worden de vennoten op de hoogte gesteld.
Daarnaast wordt, zowel bij het raadplegen van de website, als bij het plaatsen van de bestelling, de leeftijd gecontroleerd, waarbij de afnemer handmatig diens leeftijd invoert. De vennoten houden scherp in de gaten welke producten alcoholhoudend zijn, alvorens deze te laten bezorgen. Daarnaast houden zij hun kennis ten aanzien van zowel wet- en regelgeving, als de neergelegde werkwijze in dit plan, actueel.
- Welke instructies er gelden voor medewerkers die bestellingen aannemen (telefonisch of online), die maaltijden bereiden, verpakken en klaarzetten en bezorgen. Zijn er bijvoorbeeld handboeken, informatieflyers of stappenplannen?
- Beschrijf de stappen die door medewerkers worden gezet wanneer er alcoholhoudende drank als onderdeel van een maaltijd wordt besteld. Hoe wordt de leeftijdsgrens bewaakt bij overdracht van het product aan de bezorger? En hoe wordt ervoor gezorgd dat alcohol alleen wordt afgeleverd aan meerjarige op het juiste adres?
- Hoe worden leeftijdsgebonden producten gemarkeerd, zodat bezorgers direct weten dat er alcohol wordt bezorgd en dat er moet worden gecontroleerd op de leeftijdsgrens?
Tip: verpak leeftijdsgebonden producten apart en voorzie deze bijvoorbeeld van een NIX18 sticker.
- Hoe wordt bij aflevering gecontroleerd of de ontvanger daadwerkelijk 18 jaar of ouder is? Namelijk aan de hand van controle van een identiteitsbewijs (conform artikel 20 lid 2 van de Alcoholwet).
[Indien wordt gewerkt met derde partijen (bestel- of bezorgplatform en/of externe bezorgers via bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl, Scoober, Deliveroo of UberEats): beschrijf hier de afspraken die zijn gemaakt over een goede naleving van NIX18. Deze afspraken zijn onderdeel van de geborgde werkwijze.]
- Informatievoorziening medewerkers (conform artikel 5.2, lid 1 onder c van het Alcoholbesluit)
[Omschrijf hier op welke manier medewerkers worden geïnformeerd over de geborgde werkwijze rondom alcoholverkoop op afstand en de consequenties van het niet naleven van de afspraken. Denk hierbij aan:]
Gelet op het feit dat Latertje.nl (nog) geen werknemers in dienst heeft, wordt er nog geen informatie verstrekt aan werknemers. Desalniettemin houden de vennoten, zoals onder 1 beschreven, hun kennis op peil.
- Informatievoorziening voor NIX18 en de geborgde werkwijze richting medewerkers via infoflyers, nieuwsberichten, prikborden etc.
- Trainingen, bijvoorbeeld inwerktrajecten of teambijeenkomsten.
- Het volgen van de gratis e-learning ‘Voor Elkaar’ via KHN.nl/elearningalcohol. Deze online training is niet specifiek gericht op alcoholverkoop op afstand, maar geeft de deelnemer in drie modules de juiste kennis en handvatten mee om verantwoord alcohol te schenken.
[N.B. Niet verplicht maar wel nuttig:
Indien wordt gewerkt met derde partijen (bestel- of bezorgplatform en/of externe bezorgers via bijvoorbeeld Thuisbezorgd.nl, Scoober, Deliveroo of UberEats): beschrijf hier dan hoe je externe bezorgers informeert over de geldende geborgde werkwijze. Beschrijf ook op welke wijze deze partners hun medewerkers informeren en trainen op NIX18.]
- Controle (conform artikel 5.2, lid 1 onder d van het Alcoholbesluit)
[Minimaal één keer per jaar moet de uitvoering van de geborgde werkwijze en de geldende verplichtingen in jouw bedrijf worden geëvalueerd. Het gaat hierbij zowel om de uitvoering door eigen medewerkers als eventuele externe partijen waarmee wordt samengewerkt. Omschrijf hier op welke wijze wordt gecontroleerd of iedereen zich houdt aan de gemaakte afspraken. Denk hierbij aan:]
Latertje.nl houdt scherp dat de partners waar zij mee werkt zich aan de gemaakte afspraken houden. Dit wordt nageleefd, door periodiek na te gaan of deze partners bijvoorbeeld om identiteitsbewijzen vragen bij bezorging. Indien hierin onregelmatigheden worden geconstateerd, zal Latertje.nl overwegen om de relatie met deze partner op te zeggen.
- De inzet van zelfcontroles in iedere stap van het proces (van bestelling tot en met bezorging)
- Periodieke evaluatie van de geborgde werkwijze en actualisering na iedere wijziging van de situatie.
De maatregelen die worden genomen indien medewerkers (of externe partijen) zich niet houden aan de afspraken beschreven in de geborgde werkwijze